Uniós terv a közlekedéspolitikában klímasemlegesség érdekében

Kovács Nikoletta Dátum Legutoljára frissítve: 2022.08.01

Olvasási idő: 7 perc


Ez a tartalom 648 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Az Európai Unió az európai klímarendelettel – az európai zöld megállapodás részeként – kötelező célként tűzte ki a klímasemlegesség 2050-re történő elérését. Ehhez a következő évtizedekben jelentős mértékben kell csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok jelenlegi kibocsátási szintjét. A klímasemlegesség felé tett köztes lépésként az EU vállalta, hogy 2030-ig legalább 55%-kal csökkenti a kibocsátásokat.

Az EU az „Irány az 55%!” elnevezésű intézkedéscsomag keretében felülvizsgálja az éghajlat-, energia és közlekedéspolitikai jogszabályait annak érdekében, hogy a hatályos jogszabályokat összhangba hozza a 2030-ra, illetve 2050-re vonatkozó célkitűzésekkel. Az intézkedéscsomag több új kezdeményezést is tartalmaz, melyek hatással lesznek a szállításban használt járművekre is. A széndioxid-kibocsátási normák felülvizsgálata az éghajlati célkitűzések megvalósításának egyik kulcseleme.
Az Európai Unió rendes jogalkotási eljárásában a kezdeményezési jog a Bizottságé, mely javaslatot nyújt be az Európai Unió Tanácsának és a Parlamentnek. Egyetértés esetén elfogadják a jogalkotási javaslatot.  

2021. július 14-én a Bizottság a „Fit for 55” csomag részeként jogalkotási javaslatot  terjesztett elő a személygépkocsikra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási szabványok felülvizsgálatára vonatkozóan. 

A javaslat célja az volt, hogy hozzájáruljon az EU 2030 és 2050 éghajlat-politikai célkitűzéseihez, és előnyöket biztosítson a nulla kibocsátású járművek szélesebb körű elterjedésével (jobb levegőminőség, energiamegtakarítás és alacsonyabb járműköltség), valamint ösztönözze az innovációt a zéró kibocsátású technológiák tekintetében. 

Idén május folyamán a Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Bizottság (ENVI) az elérendő éghajlati célokkal összefüggésben elfogadta az új személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátási normáinak felülvizsgálatára vonatkozó javasolt szabályokkal kapcsolatos álláspontot.

A javasolt intézkedések a következők:

  • a nulla és alacsony kibocsátású járművekre vonatkozó ösztönző mechanizmus (ZLEV) megszüntetése, mivel az már nem szolgálja eredeti célját;
  • a Bizottságnak 2025 végére a kibocsátásmentes közúti mobilitás felé tett előrehaladásról jelentést kell készítenie, melyet ezt követően évente kell majd közzétennie.

A jelentésnek ki kell terjednie a fogyasztókra és a foglalkoztatásra gyakorolt hatásokra, a megújuló energiafelhasználás mértékére, valamint a használt járművek piacára vonatkozó információkra;

  • a CO2 kibocsátás felső határának fokozatos csökkentése a javasolt szigorúbb célokkal összhangban (a jelenlegi 7g CO2/km határértéknek 2024-ig kell maradnia, majd ezt követően 2025-től 5g, 2027-től 4g és 2034 végéig 2g);
  • 2023 végéig a Bizottságnak jelentést kell készítenie, amely részletezi az autóipar számára célzott finanszírozás szükségességét, a negatív foglalkoztatási és egyéb gazdasági hatások mérséklése érdekében;
  • 2023-ig közös uniós módszertant kell kidolgozni az uniós piacon forgalomba hozott személygépkocsik és kisteherautók CO2-kibocsátásának teljes életciklusa , valamint az e járművek által fogyasztott üzemanyagok és energia tekintetében.

A rendelettel ösztönzi kívánják a nulla és alacsony kibocsátású járművek gyártását. 

A CO2-szabványokkal világosságot teremteni az autóipar számára, és ösztöni az innovációt és a beruházásokat az autógyártók számára. Emellett a fogyasztók számára olcsóbbá tenni a zéró károsanyag-kibocsátású autók vásárlását és vezetését. Ez különösen fontos most, amikor a gázolaj és a benzin ára tovább emelkedik. A szabályozás mindenki számára elérhetővé tenné a fenntartható vezetést!

Az Európai Parlament képviselői június 8-i szavazás során 339 szavazattal, 249 ellenszavazat és 24 tartózkodás mellett fogadták el tárgyalási kiinduló álláspontjukat az új személyautókra és kisteherautókra vonatkozó széndioxid-kibocsátási normákról. A kapcsolódó vitában nem szólalt fel magyarországi képviselő.
A Tanáccsal folytatandó tárgyalásokon a parlamenti álláspont szerint a Parlament támogatja azt a bizottsági javaslatot, amely 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő (azaz az Unióban az új személyautóknak és könnyű haszongépjárműveknek a 2021-es kibocsátási szintjükhöz képest addigra 100 százalékkal kell csökkenteniük kibocsátásukat). A Parlament 2030-ra köztes kibocsátási célértékként az autók esetében 55 százalékos, a kisteherautók esetében pedig 50 százalékos csökkentést ír elő.
Következő lépésként a képviselők megkezdik majd a tárgyalásokat a tagállamokkal a pontosítások érdekében, és lépésenként haladunk előre a végső megoldás felé. Az már egyértelmű, ha a vonatkozó rendelkezések jóváhagyásra kerülnek, úgy a jelenlegi flották járműveinek életútjára ezek bizonyosan hatással lesznek.