Cégkapu – Nem kötelező. Vagy mégis?

adminisztrátor Dátum Legutoljára frissítve: 2018.01.06

Olvasási idő:


Ez a tartalom 2294 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Régóta várt esemény a Cégkapu kötelező használatának bevezetése. 2018. január 1-étől minden ügyintézést a Cégkapun keresztül kell lebonyolítania cégeknek és egyéb gazdálkodó szervezeteknek. A NAV év végén még felvetette a kötelezettség haladékának lehetőségét, most azonban úgy tűnik, mégis életbe lép év elejétől a Cégkapu kötelező használata.

2017. december végén még arról tájékoztatott a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), hogy nem lesz kötelező a Cégkaput használni januártól. Az indoklás szerint: „a cégkapura történő zökkenőmentes átállás érdekében” kellő felkészülési időt biztosítani a cégeknek. Eszerint átmeneti időszak kezdődött volna januártól és a cégek 2018-tól is a képviselőik ügyfélkapus tárhelyén keresztül kommunikálhattak volna a NAV-val. A NAV kizárólag az adózótól cégkapun keresztül érkezett ügyekben küldi a válaszüzenetet a cégkapun keresztül, minden más esetben az ügyfélkaput használja. A legújabb híradások szerint ugyanakkor mégis kötelező az említett rendszer használata. De mi is az a Cégkapu?
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdése alapján elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet. 
A törvény 2. §. 23. pontja alapján gazdálkodó szervezet: a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában gazdálkodó szervezetnek minősül valamennyi gazdasági tevékenységet folytató jogi személyiséggel nem rendelkező, belföldi székhelyű szervezet, tehát egyesületek és alapítványok is gazdálkodó szervezetnek minősülnek.
A Cégkapu létrejöttének célja, hogy legyen egy elektronikus tárhely a gazdálkodó szervezetek számára, ahol minden érintett és arra jogosultsággal rendelkező személy egy helyen férhet hozzá az adott szervezet hivatalos levelezéséhez. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy: 
- az igénybe vevő elektronikus ügyintézést biztosító szervek számára biztonságos kézbesítési szolgáltatáson keresztül küldeményeket tudnak feladni a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra vonatkozó szabályok szerint;
- az elektronikus ügyintézést biztosító szervek küldeményeit a biztonságos kézbesítési szolgáltatásra vonatkozó szabályok szerint fogadni tudják az igénybe vevő szervek (ügyfelek); és
- a küldött és fogadott küldemények tárolása biztosított.
A Cégkapuban az adminisztrációt végző cégkapu-megbízott a rendszer segítségével megadhatja, hogy kik azok, akik dokumentumokat küldhetnek és fogadhatnak. A Cégkapu megkönnyíti a szervezetek és az elektronikus ügyintézést biztosító szervek közötti kapcsolatfelvételt, hiszen minden kézbesítésre szánt küldemény a gazdálkodó szervezet által igényelt, biztonságos, hiteles tárhelyre érkezik. A Cégkapu lehetővé teszi, hogy a szervezet minden érdekeltje egy helyen férjen hozzá a szervezet hivatalos levelezéséhez, ezen belül azonban a szervezetnek lehetősége van, hogy az egy „postaládába” érkező küldeményeket jogosultsághoz kösse és az adott küldemény kizárólag a megfelelő jogosultsággal rendelkező munkatársak által váljon elérhetővé.
A Cégkapu-szolgáltatás a gazdálkodó szervezetek számára ingyenesen biztosít egy praktikus, könnyen kezelhető, hivatalos tárhelyet, dokumentumküldést és érkeztetést könnyítő megoldást a hagyományos papíralapú ügymenettel szemben, ezzel jelentős idő, energia, anyagi és humán erőforrást takarít meg. Segítségével a közigazgatási ügyintézésben megszűnik a papír alapú ügykezelés, valamint a jövőben lehetővé válhat nemcsak a közigazgatási, hanem az egyes szolgáltatók felé történő elektronikus ügyintézés is. A szolgáltatás mobileszközökre optimalizáltan készül, így a céges hivatalos levelezéshez már mobileszközről is hozzá lehet majd férni, ezzel is növelve a használati szabadságot.