Jogkövető szerkesztőség

Jogkövető szerkesztőség

szakértők


A Menedzser Praxis a legnagyobb hazai tulajdonú szakmai információszolgáltatóként folyamatosan dolgozik azon, hogy könnyen – nem egyszer ingyenesen – hozzáférhető rendezvényekkel, kiadványokkal és segédanyagokkal segítse az adózók és adózási szakemberek eligazodását a nehezen áttekinthető szabályrendszerben. 

Tudástárainkban mintegy 3000 iratminta és egyéb dokumentum segíti az ügyfelek tájékozódását, kiegészülve a személyes és személyre szabott tanácsadás és iratminta revízió lehetőségeivel.

  • Cikkeket és magyarázatokat ír
  • Irat- és szabályzatmintákat készít

A szakértő által szemlézett minták

Ingatlan-nyilvántartási kérelem (nyomtatvány)
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:18:31
Letöltés
Földmérési és térképészeti adatok igénylése (nyomtatvány)
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:15:32
Letöltés
Tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem I.
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:20:42
Letöltés
Tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem II.
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:21:02
Letöltés
Hozzájárulás ingatlan tulajdonjogának bejegyzéséhez
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:16:45
Letöltés
Kérelem tulajdoni lap hiteles másolatának kiadása iránt
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:19:45
Letöltés
Engedély iránti kérelem külföldiek ingatlanszerzéséhez
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:14:34
Letöltés
Építési engedély iránti kérelem
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 12:15:06
Letöltés
Végrehajtási ügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 03. 14. 15:06:15
Általános titkár munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 03. 14. 15:10:04
Logisztikai vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 17. 12:39:45
Gazdasági informatikus munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 03. 14. 15:13:24
Élelmezésvezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 03. 14. 15:14:43
Vállalati adminisztratív munkatárs munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 03. 14. 15:16:05
Ügyfélszolgálati osztályvezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:25:48
Ügyfélszolgálati munkatárs munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:25:48
Titkárság vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:25:48
Titkárnő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:25:48
Recepciós munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:25:48
Pénztáros munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:24:52
Irodavezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:24:52
Anyagmozgatási vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:24:52
Áruátvevő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:24:52
Áruházi ellátáslánc vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:24:52
Áruterítő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:24:52
Beszerző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:24:52
Raktárvezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Menetlevél számfejtő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Gazdasági igazgató munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Intézményi kommunikátor munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Kereskedelmi üzletág igazgató munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Nemzetközi belső ellenőr munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Projektmenedzser munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Részvénytársasági vezérigazgató munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Személyi asszisztens munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Ügyvezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Vállalati szakmai igazgató munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Általános orvosi asszisztens munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Ápolónő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Asszisztens fogorvosi rendelőben munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Betegkísérő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 18. 9:16:10
Csecsemő- és gyermekgondozó munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Dietetikus munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Egészségügyi assisztens munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Egészségügyi munkatárs munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Elsősegélynyújtó szakasszisztens munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Fertőtlenítő szakasszisztens munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Fogtechnikus munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Gerontológiai gondozó munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Terapeuta munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Ács munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 19:13:15
Letöltés
Állványozó tetőfedő munkaköri elírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 19:17:36
Letöltés
Asztalos munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Beruházási vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Burkoló munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Épületgépész technikus munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Épületlakatos munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Épületüveges munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Esztergályos munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Gépészmérnök munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Hegesztő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 19. 10:00:23
Kőműves munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Légkondicionáló szerelő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Marós munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Projekt fejlesztő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Útépítő művezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Villamoshálózat szerelő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Értékesítési vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Export előadó munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Projekbeszerző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Utazásszervező munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Üzletkötő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Általános gépészeti technológus munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Biztonságtechnikai szerelő, kezelő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Csatornamű karbantartó munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Élelmiszeripari menedzser munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Erősáramú villamosipari technikus munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Faipari munkás munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2024. 04. 22. 10:56:19
Agrár környezetgazda munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 04. 13. 17:17:25
Letöltés
Agrárkereskedelmi menedzser asszisztens munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 04. 13. 17:17:58
Letöltés
Állattenyésztő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 19:14:55
Adócsoport vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:29:21
Letöltés
Adóigazgatási ügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:30:47
Letöltés
Államigazgatási hivatal gazdasági vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:38:51
Letöltés
Államháztartási szakellenőr munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:39:55
Letöltés
Adó ügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 16:25:46
Letöltés
Adóigazgatási szakügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:30:07
Letöltés
Adótanácsadó munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:31:53
Letöltés
Államháztartási mérlegképes könyvelő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:35:15
Letöltés
Letéti szerződés (általános)
Utoljára módosítva: 2023. 03. 08. 14:12:53
Letöltés
Pénzletéti megállapodás
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 11:18:27
Letöltés
Okirati letéti szerződés
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 11:18:58
Letöltés
Letéti igazolás
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 11:16:48
Letöltés
Haszonbérleti szerződés (előhaszonbérleti jog nélkül)
Utoljára módosítva: 2023. 04. 12. 12:29:10
Letöltés
Franchise szerződés
Utoljára módosítva: 2023. 03. 08. 12:53:39
Letöltés
Szerződés licence vételéről
Utoljára módosítva: 2022. 02. 24. 10:31:54
Letöltés
Kereskedelmi ügynöki szerződés
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 10:39:04
Letöltés
Kereskedelmi ügynöki szerződés
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 10:39:04
Letöltés
Export bizományi szerződés
Utoljára módosítva: 2023. 01. 03. 18:13:58
Letöltés
Bizományosi szerződés
Utoljára módosítva: 2023. 01. 03. 18:13:20
Letöltés
Bizományi szerződés (kiadvány értékesítésére)
Utoljára módosítva: 2023. 01. 03. 18:12:40
Letöltés
Megállapodás teljesítésátvállalásról
Utoljára módosítva: 2023. 01. 03. 18:26:28
Letöltés
Megállapodás tartozáselvállalásról
Utoljára módosítva: 2023. 08. 30. 9:34:44
Letöltés
Engedményezésről értesítés
Utoljára módosítva: 2023. 08. 30. 9:32:21
Letöltés
Megállapodás tartozásátvállalásról
Utoljára módosítva: 2023. 08. 30. 9:33:43
Letöltés
Ingatlan adásvételi szerződést átruházó szerződés
Utoljára módosítva: 2023. 01. 03. 18:24:22
Letöltés
Megállapodás üzembentartói jog átruházásáról
Utoljára módosítva: 2023. 08. 30. 9:33:23
Letöltés
Megállapodás üzembentartó változásáról (jogátruházás)
Utoljára módosítva: 2023. 08. 30. 9:33:04
Letöltés
Értesítés engedményezésről
Utoljára módosítva: 2023. 08. 30. 9:34:16
Letöltés
Meghatalmazás nonprofit társaság alapításához
Utoljára módosítva: 2023. 01. 04. 14:37:31
Letöltés
Belső ellenőrzési szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 25. 10:29:49
Letöltés
Bizonylati rend (2015)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 27. 12:24:32
Letöltés
Bizonylati rend (2016)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 27. 12:23:02
Letöltés
Bizonylati rend (2017)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 27. 12:21:34
Letöltés
A házipénztári befizetések átvételére jogosultak
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:08:50
Letöltés
A szervezet nevére szóló bankkártyák nyilvántartása
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:38:40
Letöltés
Bankszámlák feletti rendelkezésre jogosultak
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:39:03
Letöltés
Házipénztár átadás-átvetel jegyzőkönyv
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:42:41
Letöltés
Házipénztári ellenőrök
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:43:05
Letöltés
Házipénztár-kezelési megbízás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:45:12
Letöltés
Jegyzőkönyv pénztáreltérés kivizsgálásáról
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:39:53
Letöltés
Kimutatás a házipénztárban elhelyezett értékpapírokról
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:46:17
Letöltés
Kimutatás a visszavonásig érvényes meghatalmazásokról
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:40:34
Letöltés
Megbízás házipénztár vezetésére
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:44:41
Letöltés
Meghatalmazás készpénzfelvételre
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:44:20
Letöltés
Modern fizetési formák
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:43:53
Letöltés
Nyilatkozat - pénztáros
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:40:55
Letöltés
Pénztárkulcs kezelése
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:43:36
Letöltés
Pénztáros munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:41:20
Letöltés
Útmutató a pénzkezeléshez
Utoljára módosítva: 2023. 03. 28. 12:42:02
Letöltés
Számviteli politika (2017)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 04. 15:35:04
Letöltés
Számviteli politika (2018)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 04. 15:40:49
Letöltés
Számviteli politika (2018)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 04. 15:40:49
Letöltés
Gépjárművek költségelszámolásának szabályzata (2016)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 13:21:28
Letöltés
Személygépkocsi használati szabályzat (2015)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 13:18:32
Letöltés
Személygépkocsi használati szabályzat (2016)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 13:16:56
Letöltés
Személygépkocsi használati szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 13:15:19
Letöltés
SZMSZ gazdasági társaság számára (2014)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 16:34:51
Letöltés
SZMSZ gazdasági társaság számára (2015)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 16:33:18
Letöltés
SZMSZ gazdasági társaság számára (2016)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 16:31:35
Letöltés
Tűzvédelmi szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 05. 17:12:46
Letöltés
Veszélyes hulladék kezelési szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2022. 01. 06. 8:56:15
Letöltés
Belső ellenőrzési szabályzat (2018)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 25. 10:11:50
Letöltés
Bizonylati rend (2018)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 27. 12:19:50
Letöltés
Adóügyi ügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 03. 07. 18:32:44
Letöltés
Bizalmi vagyonkezelők mintaszabályzata (2020)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 22. 15:47:36
Letöltés
Székhelyszolgáltatók mintaszabályzata (2020)
Utoljára módosítva: 2021. 12. 22. 15:38:26
Letöltés
Nyilatkozat közcélú adomány fogadásáról
Utoljára módosítva: 2022. 01. 29. 20:01:12
Letöltés
Takarítási szabályzat (2021)
Utoljára módosítva: 2022. 02. 24. 14:51:47
Letöltés
*Takarítási szabályzat (2022)
Utoljára módosítva: 2022. 02. 24. 14:52:41
Letöltés
Béren kívüli juttatások szabályzata (2022)
Utoljára módosítva: 2022. 04. 28. 13:04:17
Letöltés
Favágó munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023. 11. 13. 14:08:36
Letöltés

Válogatott cikkei

A munkaerőpiacot érintő jogalkotás egyik legnagyobb figyelemmel kísért jogszabálya, a „vendégmunkás-törvény” immáron minden részlete ismert, tekintetbe véve, hogy megjelentek a vendégmunkások foglalkoztatásának végrehajtási szabályai is.
A globalizáció és a nemzetközi üzleti kapcsolatok térnyerésével egyre gyakoribbá válnak a munkavállalók kiküldetései, így számos jogi és adminisztratív kérdést vetnek fel a munkáltatók részéről. A „Külföldi munkavállalók biztosítási kötelezettsége és közterhei” című különszámunkban választ kaphat a kiküldetéssel összefüggő, legtöbbször érintett kérdésekre is. Melyek pontosan a kiküldetés feltételei? Mikor szükséges alkalmazni a munkáltató székhelye szerinti ország jogát?
2023. november 1-jén lépett volna hatályba a vendégmunkások magyarországi foglalkoztatásáról szóló új törvény, ami a törvény meghatározása szerinti kedvezményes foglalkoztatónál és a minősített kölcsönbeadónál tette volna lehetővé harmadik országbeli állampolgárok általánostól kedvezőbb engedélyezési feltételek melletti alkalmazását. A hatályba lépésre azonban még várni kell és vélhetően a jogszabály szövege is átdolgozásra kerül.
A munkahelyen belüli képzés és oktatás egyre hangsúlyosabban szerepel a vállalkozások munkavállalókkal összefüggő feladatai, sőt: kihívásai között. Hogyan adjuk át az ismeretet munkatársainknak és hogyan lehet őket a tudás befogadására motiválni? Az ismeretátadás logisztikai 7M-je ebben nyújt segítséget.
Ingyenes szoftverekkel támogatja az Magyar Turisztikai Ügynökség a hazai vendéglátó üzleteket és turisztikai attrakciókat az NTAK adatszolgáltatásban. A szoftverek internetkapcsolat mellett számítógépen, valamint okostelefonon, vagy táblagépen is használhatóak és nagyban segíthetik azoknak a vállalkozásoknak a fejlődését, amelyek eddig nem használtak vendéglátó, vagy jegykezelő szoftvert.
Munkavédelmi szempontból különösen problémásak azok a munkahelyiségek, ahol nagy légterű irodában képernyős tevékenységet végeznek nagyobb, mondjuk 50 fő feletti létszámban. Érthető, ha az ilyen cégeknél gyakran panaszkodnak a munkavállalók a nem megfelelő világításra, hőmérsékletre. Milyen megoldások merülhetnek fel a munkakörülmények jobbítása érdekében?
A vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók kötelező adatszolgáltatásának szakaszos bevezetését és a kisebb vállalkozások felmentését javasolja a Kormánynak a Magyar Turisztikai Ügynökség. Az NTAK regisztráció továbbra is minden vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció számára kötelező, ennek elmulasztása szankcionálható.
Július 1-jén indul az online árfigyelő rendszer. Annak érdekében, hogy az élelmiszerárak tovább csökkenjenek, és még inkább fokozódjon a verseny a kiskereskedelemben, a júniustól bevezetett kötelező akciózás mellett döntöttek az online árfigyelő adatbázis bevezetéséről is.
2023. március 31-én lejárt a turizmus-vendéglátás ágazatot segítő veszélyhelyzeti moratórium, így az érintettek újra kötelesek turizmusfejlesztési hozzájárulást fizetni.
Még 2022 decemberében fogadta el az Országgyűlés a hulladékgazdálkodásról szóló egyes törvények módosítását, amelynek hatása kétségkívül jelentős, hiszen számos cég befizetési és adminisztratív kötelezettségeit érinti. Ráadásul az új szabályokat - jelen állás szerint - idén július 1-jétől már alkalmazni kell. A kiterjesztett gyártói felelősség bevezetésével szinte “újra kell tanulni” a vonatkozó rendelkezéseket azoknak, akik eddig a környezetvédelmi termékdíjjal találkoztak tevékenységük során. Márciusban rendezett tanácsadói napunkon Kelemen István adótanácsadót kérdeztük.
Az adómentes belföldi kiküldetések napidíja háromszorosára, a külföldi kiküldetések napidíja közel másfélszeresére emelkedik.
A 2023. március 30. napján lép életbe az OTÉK módosítása, amely a tanya fogalmát és beépíthetőségének szabályait értelmezi és határozza meg újra.
A hulladékgazdálkodással összefüggő idei fontos jogszabályváltozások újabb állomásaként megjelent a 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet a kiterjesztett gyártói felelősségről, mely napokon belül hatályossá is válik. Április elsejétől már lesznek új kötelezettségek. Mire számíthatnak a szabály hatálya alá eső vállalkozások és melyek a legközelebbi határidők?
Lassan végleg búcsút mondhatunk a koronavírus járvány idején bevezetett védettségi igazolványnak és az annak utódjául funkcionáló oltottsági kártyának, mivel további igazolványokat a jövőben nem állítanak ki. A már létező hatósági igazolványok ezután is érvényesek a védettség igazolására. Két, alighanem örökre emlékezetünkben maradó, év rövid története.
Március 14-től rendelte el az országos tavaszi szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára. Az ellenőrök, többek között, fokozottan vizsgálják majd a tojás és az édesipari termékek forgalmazását, míg a Nébih laboratóriumában sonkákat, hidegkonyhai készítményeket, valamint tojásfestékeket vizsgálnak.
A hulladékszabályok idei változásainak legfontosabb elemét a 2023. július 1-jén induló koncessziós rendszer bevezetése és a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos szabályok változása fogja jelenteni. Tavaszi aktualitás a hulladékkezelési regisztráció 2023. március 1-jétől megnyíló kötelezettsége.
Munka és magánélet összhangja, az átlátható és kiszámítható munkafeltételek követelménye, szülői szabadság és apasági szabadság. Íme címszavakban egy sor változás, melyek munkáltatók és munkavállalók tömegeit érintik a Munka Törvénykönyve (Mt.) 2023-as módosításával. Február 21-én rendezett online tanácsadói napunkon részletesen bemutattuk az újdonságokat és – szokásosan – számos résztvevői kérdésre is válaszoltunk. Emellett az eseményen foglalkoztunk a munkavédelmi törvényt érintő új szabályokkal, valamint a munkaügyi ellenőrzés hatósági gyakorlatával.
Az alkalmazottat bejelentés nélkül foglalkoztatók „feketelistája” továbbra is a figyelem középpontjában áll. Nem lényegtelen tudni, hogy pontosan milyen szabályok vonatkoznak a NAV által vezetett nyilvántartásra, különösen a listáról törlés feltételeire.
Előző év végén megjelent a környezetvédelmi termékdíjról szóló kormányrendelet módosítása. A rendelet több más fontos hulladékügyi jogszabályváltozással együtt, 2023. július 1-jén lép hatályba.
Az eszközök és a források értékelési szabályzata a gazdálkodó szervezet eszközei, követelései, forrásai, kötelezettségei értékelésére vonatkozó számviteli politikai módszerek, eljárások összességét tartalmazza. Elkészítése a számviteli törvény értelmében kötelező, összeállításáért a gazdálkodó képviseletére jogosult személy felelős.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara jelzésének is köszönhetően megszűnt az exportra értékesítő, belföldön NETA-köteles terméket előállító élelmiszeripari vállalkozások népegészségügyi termékadó fizetési kötelezettsége. Ezáltal a magyarországi feldolgozók nem lesznek a külpiacokon versenyhátrányban a külföldi cégekkel szemben.
2023-tól az egyszerűsített foglalkoztatás utáni munkáltatói terhelő közterhek is a minimálbérhez kötöttek, így a munkáltatónak a mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén is ennek megfelelően kell adókötelezettségeit teljesítenie.
2023. január 1-től változtak a végrehajtási eljárásban a jövedelemletiltás szabályai: 28 500 forintról 60 ezer forintra emelkedik a havi jövedelem nem végrehajtható része, 142 500 forintról pedig 200 ezer forintra nő az az összeghatár, ami fölött a munkabér korlátlanul végrehajtható.
Számos foglalkoztatással kapcsolatos szabály változik 2023. január 1-étől. Módosul a foglalkoztató fogalma, a minimálbérrel együtt emelkedik a járulékfizetési alsó határ és továbbra is megmarad a bejelentés nélküli foglalkoztatók „feketelistája”.
Az Szja. törvény változása nyomán életbe lép új szabály már csak a személyi jövedelemadó megállapítása szempontjából szabja feltételül ugyanazon adózási mód alkalmazását, így az őstermelők családi gazdasága esetén már nem feltétel az azonos áfa jogállás.
2023-tól megszűnnek a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP-kártya) alszámlái. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2023. január 1-étől összevonják a SZÉP Kártya három „zsebét” és összeadódnak az azokban feltöltött összegek. Értelemszerűen módosulnak az adózásra vonatkozó szabályok is.
Van bármilyen olyan gazdasági tevékenység, mely felhasznált erőforrásai egyikének (energia) hatszoros áremelkedését ki tudja gazdálkodni? A válasz gyorsan megadható, de talán érdemes egy hosszabb elemzést is tartani. A nem mikrovállalkozásnak minősülő hazai vállalatok és a nem lakossági felhasználók a 2022-es évben szembesülhettek a piaci energiadíjak többszöröződésének szomorú tényével, amely igen érzékenyen érintette és fogja érinteni gazdálkodásukat és jövőtervezésüket.
Idén december 5-18. között rendelte el a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést az Agrárminisztérium. Az egész országra kiterjedő kéthetes ellenőrzéssorozat idején a szakemberek fokozott jelenléte várható az élelmiszerlánc minden területén.
A NAV 2022 novemberétől a sűrített földgáz, azaz a CNG-üzemanyag árát is közzéteszi. Ezért ettől az időponttól a CNG-vel üzemelő személygépkocsik esetén is lehetőség van az igazolás nélkül történő költségelszámolásra.
Ismét veszélyhelyzetet hirdetett a Kormány, ezúttal az ukrán háborúra és annak következményeire tekintettel. A legújabb rendkívüli jogrend már a különleges jogrendek új rendszerére vonatkozó Alaptörvénymódosítással is összhangban van. A veszélyhelyzet 2022. november 1-jén lép hatályba és 30 napig van tart.
Az aszályra, illetve a szomszédságunkban dúló háború miatt kialakult energiaválságra és gazdasági helyzetre tekintettel idén 1 milliárd, jövőre pedig várhatóan további 2-2,5 milliárd forint értékben nyújt tagdíjkedvezményt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
A kormány a nemzetközi energiaválság hatásainak leginkább kitett feldolgozóipari kis- és középvállalkozásokat a munkahelyek megőrzése érdekében vissza nem térítendő támogatással segíti. Az idén 100 milliárd forintos keretösszegű energiatámogatási program első, regisztrációs szakasza 2022. október 20-án kezdődik meg.
A májusi kormányalakítás óta működő építésügyi minisztérium első rendelete a szigorú európai energetikai követelményeket kívánja átültetni a magyar gyakorlatba, egyelőre csak halasztással. 2021-től elvileg már csak közel nulla energiaigényű épület kaphatna használatbavételi engedélyt, ezt azonban egyelőre idehaza még nem tudjuk kivitelezni.
2022. október 3-án megjelentek a Miniszterelnökség által biztosított forrásból a Nemzeti Együttműködési Alap 2023. évi pályázati kiírásai.
Az orosz-ukrán háború miatti szankciók alól mentesített szállításokra vonatkozó átmeneti rendelkezések – az olajbehozatal kivételével – lejártak. Ezért a mentesített szállítások „Y” kezdetű igazoláskódjait már nem lehet alkalmazni a TARIC-ban.
Október 10-étől év végéig Oroszország nem engedi területére belépni vagy azon áthaladni azokat a közúti fuvareszközöket, amelyek az Európai Unióban, Nagy-Britanniában, Norvégiában vagy Ukrajnában lettek forgalomba helyezve.
Egy közelmúltban megjelent kormányrendelet rezsikedvezményeket vezet be az úgynevezett „családi fogyasztói közösségek” tekintetében. A többgenerációs rezsidevezménnyel összefüggésben a jegyzőknek számos új feladata lesz.
A képernyő előtti munkavégzés sajnos egyre több munkavállalót késztet szemüveg használatára. A szemüveg ebben az esetben védőeszköz, amelyet a munkáltatónak kell biztosítania. A munkáltató általi megtérítés megalapozásához azonban nem elegendő a szemüvegszalonokban történő vizsgálat, kifejezetten szakorvosi véleményre van szükség.
Augusztustól már a cégautókat sem lehet hatósági áras üzemanyaggal tölteni. A magángépkocsk mellett így lényegében már csak a taxisok tankolhatnak továbbra is „védett” üzemanyagáron.
A tavaszi-nyári időszakban sor került a kereskedelmi ágazatban működő munkáltatók foglalkoztatási gyakorlatát érintő célvizsgálatra. Középpontba kerültek a piacok, vásárok, de történtek ellenőrzések ruházati boltban, díszállat-kereskedésben, illatszerüzletben, gazdaboltban, virágüzletben és optikai üzletben is.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai az elmúlt 10 évben érdemben nem változtak, a jogintézményt a munkáltatók többsége rutinszerűen alkalmazza. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési tapasztalatai szerint azonban még mindig előfordulnak visszatérő hibák, hiányosságok.
Annak ellenére, hogy a garantált bérminimum összegét meghatározó kormányrendelet a munkaviszonyban álló dolgozókra vonatkozik, a probléma nemcsak őket érinti, hanem az egyéni és társas vállalkozók bizonyos körét is. Sőt a megbízási jogviszonyok esetében is okozhat tévesztést, különösen a biztosítási jogviszony elbírálásának kérdéskörében.
Alaposan felborult a magán- és az egyéb szálláshelyek megszokott élete az utóbbi pár évben. Az újabbnál újabb adminisztrációs terheket követte a magasabb informatikai tudást feltételező adatszolgáltatási kötelezettség. Az idei év „slágereként” pedig jön a szálláshely-minősítés feladata. Összefoglaltuk a komoly téttel bíró folyamat főbb lépéseit.
Levélben tájékoztatja a magánszemélyeket a NAV, ha munkaadójuk ellenőrzésekor valamilyen foglalkoztatási mulasztást, szabálytalanságot talál. A munkavállalók így a lehető legrövidebb időn belül értesülhetnek például arról, ha nincsenek bejelentve.
2023. január elsejétől indul a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók adatszolgáltatási kötelezettsége. Az érintettek fél év felkészülési időt kaptak a kötelező NTAK-adatszolgáltatásra.
Munkavédelmi szabályzat készítése nem kötelező, a jogszabály annak elkészítését a munkáltatóra bízza. A dolgozók egészségének és biztonságának érdekében mégis ajánlott a szabályzat elkészítése, és különösen indokolt kiskereskedelemben és vendéglátóiparban foglalkoztatott munkavállaló esetén.
A számviteli törvény (2000. évi C. törvény) 14. §-a értelmében a jogszabályban rögzített alapelvek, értékelési előírások alapján ki kell alakítani és írásba kell foglalni a vállalkozás adottságainak, körülményeinek leginkább megfelelő számviteli politikát. A számviteli politika elkészítéséért, annak valódiságáért és módosításáért a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult személy felelős.
Változatlan formában 2022. május 31-ig továbbra is fennáll a stratégiai jelentőségű építőanyagok és építési termékek exportregisztrációs kötelezettsége és a szállítási útvonalaik bejelentési kötelezettsége az Elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerbe (ekáer).
Az iratkezelési szabályzat a minőségi iratkezelés alapjait rögzíti, emellett meghatározza az iratkezelési folyamatok lépéseit és az egyes dokumentumok kezelésére, tárolására, selejtezésére, valamint a megsemmisítésére vonatkozó szabályokat. Az iratkezelési szabályzat évenkénti aktualizálása a vállalkozások számára minden évben kötelező.
Az eszközök és a források értékelési szabályzata a gazdálkodó szervezet eszközei, követelései, forrásai, kötelezettségei értékelésére vonatkozó számviteli politikai módszerek, eljárások összességét tartalmazza. Elkészítése a számviteli törvény értelmében kötelező, összeállításáért a gazdálkodó képviseletére jogosult személy felelős.
Frissültek a nonprofit szervezetek számára kötelezően benyújtandó beszámolók nyomtatványai. Lényeges változás még, hogy a 2022. tárgyévtől kezdődően az ötmillió feletti mérlegfőösszegű szervezetek is elektronikus úton kötelesek beszámolóikat benyújtani. A beszámoló mellett a gazdálkodási szabályzatok benyújtása is sürgető feladat, amihez ugyancsak segítséget nyújtunk tudástárunkban.
A számviteli törvény 14. §-a írja elő kötelező jelleggel a számviteli politika mellett a leltározási szabályzat (eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata) készítését, melyet a vállalkozás 8 évig köteles megőrizni.
A belső kontrollrendszer szabályozásában a közelmúlt nagy jelentőségű változása volt, hogy immáron a köztulajdonban álló gazdasági társaságok számára is előírt a belső kontrollrendszer kialakításának és működtetésének kötelezettsége.
Megjelent a 2021. évi minimális építőipari rezsióradíj mértékét tartalmazó rendelet.
2020 márciusában, vélhetően a koronavírus-helyzettel összefüggésben – 50%-al nőtt az alkohol forgalma az üzletekben. A munkáltatóknak eltérő mértékben ugyan, de az ittas munkavégzés megelőzése érdekében mindig meg kell tenniük a szükséges személyi, tárgyi és szervezési intézkedéseket, hiszen egy súlyos munkabaleset esetén a hatóságok nagy összegű bírságot állapíthatnak meg, a társadalombiztosítás pedig viszontkeresettel (regresszel) élhet.
Az idei hatodik alapkamat-emelés keretében 2,10%-ra emelték a jegybanki alapkamatot.
2021. október 20. napjával módosultak a civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezetek nem peres eljárásaiban használatos ÁNYK űrlapok.
Ahogyan azt pontosan tudjuk: mivel a TAJ száma alapján válik beazonosíthatóvá a munkavállaló, ezért a megfelelő adatokkal történő adóhatósági bejelentés szükséges ahhoz, hogy a hatóság érvényesnek fogadja el a bejelentést. A véletlenül téves vagy hibás TAJ számmal történő NAV bejelentés ezek szerint rögtön feketefoglalkoztatásnak minősül?
A járványhelyzet jól ismert sajátosságai miatt a vendéglátópiac szűkülésével párhuzamosan a magyar fogyasztók minden korábbinál többet költöttek ételrendelésre a tavalyi évben, ez a tendencia pedig 2021-ben is folytatódik.
Az idei ötödik alapkamat-emelés keretében 1,80%-ra emelték a jegybanki alapkamatot.
A járványügyi korlátozások egy része alól mentességet biztosító védettségi igazolvány előírása sokak számára alkotmányos szintű kérdéseket is felvetett, melynek nyomán az Alkotmánybíróság október 19-én közzétett döntésében kimondta: nem alkotmányellenesek a védettségi igazolvánnyal járó többletjogok.
A mezőgazdasági őstermelők adózási szabályai 2021. január 1-jétől egyszerűsödtek, átláthatóbbá váltak. Megszűnt a mezőgazdasági kistermelő, mint adójogi kategória, és megszűnt a nemleges nyilatkozat, illetve a kistermelői költségátalány intézménye. Lássuk, milyen adózási szabályok vonatkoznak 2021. január 1-jétől az őstermelőkre.
Gyakran felmerül kérdésként, hogy a kata hatálya alól kilépő társaságnak van-e lehetősége azonnal a kisvállalati adó (kiva) hatálya alá belépni. Cikkünk erre a kérdésre ad választ.
A kata szabályai 2021. január 1-jétől jelentősen szigorodnak. Erre tekintettel sok ezer adózó fontolgatja a kata hatálya alól történő kilépést. Cikkünkben összefoglaljuk azokat az áttérési szabályokat, amelyekre figyelemmel kell lenni, ha a katás adózó 2021. január 1-jétől a személyi jövedelemadózás szerint kívánja az adókötelezettségeit teljesíteni.
A BREXIT kihatással jár az Egyesült Királyságban gazdasági céllal letelepedett azon vállalkozások működésére, amelyek a gazdasági tevékenységüket Magyarországon is végzik, ahol adófizetésre igen, de gazdasági célú letelepedésre nem kötelezettek. Lássuk mire kell készülniük ezeknek a vállalkozásoknak?
Az osztalékfizetés során különbséget kell tenni a tagok között aszerint, hogy melyik tag teljesítette a pénzbeli vagyoni hozzájárulását, és melyik nem. Lássuk mi a különbség?
A kisvállalati adó, vagyis a kiva szabályai szerint adózó adóalany béren kívüli juttatásként SZÉP Kártyára utalt támogatást is adhat a munkavállalóinak. Gyakori kérdés, hogy érvényesül-e a szociális hozzájárulási adó alóli mentesség az ő esetükben is?
Az utóbbi időben gyakran hallani, hogy a munkavállaló home office-ban dolgozik. Az ilyen jellegű, otthoni munkavégzés sok esetben többletkiadást eredményez a munkavállalónál. Gyakori kérdés, hogy igény tarthat-e a munkavállaló a többletköltségek megtérítésére, illetve köteles-e a munkáltató a többletköltségeket megtéríteni?
A magyar vállalkozások gyakran nem gondolnak arra, hogy egy másik tagállamban igénybe vett szolgáltatás vagy beszerzett termék után felszámított hozzáadottérték-adót visszatéríttethetik, amennyiben annak minden feltétele teljesül.
Egy április végi kormányrendelet lehetővé tette a pénztárgépek felülvizsgálatának halasztását. Amennyiben az online pénztárgép, illetve az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automata berendezés felügyeleti egysége éves felülvizsgálati határideje a veszélyhelyzet ideje alatt jár le, akkor a felülvizsgálatot elég a veszélyhelyzet megszűnése utáni 120 napon belül elvégeztetni. A határidő október 16-án jár le.
A távmunkavégzés sajátossága, hogy a munkavégzés a munkáltató székhelyén kívül, jellemzően a munkavállaló lakásán történik, vagyis a munkavállaló lakóhelye és munkahelye egybeesik. Nem minősíthető munkába járásnak, ha a távmunkát végző munkavállaló lakóhelyéről a munkáltatója székhelyére utazik, és nem merülhet fel a munkába járás költségtérítése sem. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy minden, utazással összefüggő költségtérítés kizárt lenne.
A közös hozzáadottérték-adó rendszerről szóló, ún. HÉA irányelv első értelmezését tartalmazza az Európai Bíróság közelmúltbeli döntése. A magyar adóhatóság egy lengyel vállalat terhére adóhiánynak minősülő adókülönbözetet állapított meg, adóbírságot szabott ki, késedelmi pótlékot számított fel, valamint a magyar adóhatóságnál való bejelentkezési kötelezettség elmulasztását is szankcionálta. Az érintett lengyel vállalat a döntést bíróság előtt vitatta, mivel kétszer kötelezték a hozzáadottérték-adó megfizetésére, ami ellentétes az uniós joggal.
A Kormány a veszélyhelyzet idején rendeletben állapította meg, hogy amennyiben az online pénztárgép, illetve az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automata berendezés felügyeleti egysége éves felülvizsgálatának határideje a veszélyhelyzet ideje alatt jár le, akkor a felülvizsgálatot az üzemeltetőnek a veszélyhelyzet megszűnése utáni 120 napon belül kell elvégeztetnie. A határidő október 16-án jár le.
A felszolgálási díjat (hétköznapi szóhasználattal a szervizdíjat) és a borravalót fogyasztói szempontból leginkább az önkéntesség különbözteti meg egymástól: a borravaló összege teljes egészében a vendégre van bízva, a felszolgálási díj rögzített tétel, a felszolgált étel és ital ára mellett a kiszolgálás díja. A felszolgálási díjat és a borravalót a jogi szabályozás is megkülönbözteti. Mostani cikkünk aktualitását elsősorban az adja, hogy 2020. július 1-jétől megváltoztak a felszolgálási díj járulékszabályai.
A Kormány a veszélyhelyzet idején rendeletben állapította meg, hogy amennyiben az online pénztárgép, illetve az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automata berendezés felügyeleti egysége éves felülvizsgálatának határideje a veszélyhelyzet ideje alatt jár le, akkor a felülvizsgálatot az üzemeltetőnek a veszélyhelyzet megszűnése utáni 120 napon belül kell elvégeztetnie. A határidő október 16-án jár le.
A 2020. július 1-jén hatályba lépett új Társadalombiztosítási törvény jelentős változást hoz a nyugdíjas egyéni és társas vállalkozók járulékfizetési kötelezettségét illetően. Ki minősül nyugdíjasnak az új tb-törvény alapján?
2020. július 1-jén lépett hatályba az új tb-törvény, amely sok tekintetben átvette a régi Tbj. szabályait, viszont számos vonatkozásban jelentős újdonságokat hozott a foglalkoztatók számára. Jön az egységes társadalombiztosítási járulék, járulékmentes lett a nyugdíjas foglalkoztatás, és a járulékalap megállapításában is számos változás lépett életbe. Mutatjuk a részleteket röviden!
A Kormány döntése alapján 2020. április 22-től megemelkedett a SZÉP Kártyára béren kívüli juttatásként adható juttatás összeghatára, valamint a rekreációs keretösszeg. Minden munkáltatónak érdemes átgondolnia ezt a juttatási lehetőséget, mert a SZÉP Kártyára béren kívüli juttatásként adott összeg eredetileg június 30-ig mentesült a szociális hozzájárulási adó alól. Ez a határidő egy újabb rendelkezés folytán december 31-ig meghosszabbításra került.
A veszélyhelyzet ideje alatt minden munkáltató munkahelyi gyermekfelügyeletet biztosíthat a nála dolgozó munkavállalók gyermekei részére. A munkahelyi gyermekfelügyelet a Kormány intézkedése folytán adózási támogatásban is részesül. Cikkünkből megtudhatja, hogy milyen egyéb szabályok betartása mellett szervezhető meg a munkahelyi gyermekfelügyelet.
A csökkentett munkaidős foglalkoztatás támogatásának igénylésekor a munkavállalónak és a munkaadónak ún. egyéni fejlesztési időről is meg kell állapodnia, ha a csökkentett munkaidő a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét meghaladja. E feltétel hiányában a megállapodás nem kötelezettség, hanem lehetőség. A leggyakrabban felmerülő kérdés, hogy mi az az egyéni fejlesztési idő?
A Kormány az elmúlt napokban számos további adózási könnyítést ígért a vállalkozásoknak a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében. Mindenki türelmetlenül várta a bejelentett intézkedéseket, amelyek végre megjelentek a Magyar Közlöny 2020. április 21-i számában. Lássuk a legújabb adózási könnyítéseket!
Március utolsó napjaiban több tízezer egyéni vállalkozó jelentette be, hogy szüneteltetni kívánja a vállalkozói tevékenységét. A hatályos törvényi rendelkezések szerint az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésének minimális időtartama egy hónap. A 2020. április 17-én megjelent kormányrendelet azonban lehetőséget biztosít arra, hogy az egyéni vállalkozó 30 napnál rövidebb ideig is szüneteltethesse a tevékenységét. Lássuk a részletszabályokat!
A Kormány a Járványügyi Alap feltöltése céljából hitelintézeti különadót vet ki, amelynek megfizetésével a hitelintézetek járulnak hozzá a járvány elleni védekezéshez. Cikkünk összefoglalja a hitelintézetek különadójának szabályait.
A mentesített tevékenységi körökben a kata szerint adózó egyéni és társas vállalkozók június végéig mentesülnek a kata megfizetése alól. Kérdésként merült fel, hogyan kell bejelenteni az adóhatóság felé, ha a vállalkozás élni kíván a fizetési mentesüléssel, és hogyan fogja az adóhatóság az adózók adószámláján könyvelni ezt a mentességet?
A Kormány a kata szerint adózó, meghatározott tevékenységi körökben munkát végző egyéni és társas vállalkozókat június végéig mentesítette a kata megfizetése alól. Az érintett katás vállalkozók ezen kívül fizetési haladékot és részletfizetési lehetőséget kaptak a március előtt keletkezett adótartozásukra. A kedvezmények érvényesíthetősége kapcsán számos kérdés felmerült, így cikkünkben összefoglaltuk azokat a szabályokat, amelyeket a katás vállalkozók a veszélyhelyzetre tekintettel érvényesíthetnek.
A Kormány a koronavírus terjedése következtében kialakult veszélyhelyzetben adózási könnyítéseket vezetett be a kata szerint adózó, meghatározott tevékenységet folytató vállalkozások részére. Azonban nagyon sok olyan egyéni és társas vállalkozás maradt, akik nem tartoznak a mentesített vállalkozások közé, viszont – akár egyéni, akár gazdasági okokból – a bevételük jelentősen, akár nullára is lecsökkent. Lássuk, hogy nekik milyen lehetőségeik vannak a nehézségek áthidalására.
A koronavírus-járvánnyal összefüggő jogalkotás egyik első, gazdaságvédelmi eleme volt a járvány miatt veszélyeztetett helyzetbe került ágazatok megsegítése különböző, közterheket érintő kedvezményekkel. Az érintett ágazatok köre utóbb folyamatosan bővült, ahogy a kedvezmények formái is. Most összefoglaljuk a hatályos állapotot!
A koronavírus terjedése következtében kialakult helyzetben számos munkavállaló fizetés nélküli szabadságra kényszerült. A fizetés nélküli szabadság időtartama alatt – néhány kivételtől eltekintve – szünetel a biztosítási jogviszony, melynek következtében kizárólag egészségügyi szolgáltatási járulékfizetés ellenében jogosult a munkavállaló az egészségügyi szolgáltatásokra, feltéve, hogy arra más jogcímen nem jogosult.
A koronavírus terjedése folytán kialakult jelenlegi helyzetben szükségessé vált az otthonról történő munkavégzés. Az elmúlt hetekben számtalan cikk és tájékoztató jelent meg, hogy kit és milyen jogok illetnek, illetve kinek és milyen kötelezettségei vannak távmunka, otthoni munkavégzés vagy éppen home office esetén. A három foglalkoztatási forma elválasztása feltétlenül szükséges, még akkor is, ha éppen azok összefonódásának lehetünk tanúi.
Magyarország Kormánya 2020. március 23-án meghozott gazdaságvédelmi intézkedéseivel újabb ágazatokat mentesített a közterhek alól a munkahelyek megőrzése érdekében. A könnyítés természetesen a járvány okozta válsággal leginkább sújtott szakmákat érinti.
Az Áfatörvényt érintő számtalan változás között lényeges újdonság július 1-étől a számlaadási kötelezettség alól mentesített ügyletek körének szűkítése. Az adómentes adóalany bizonyos esetekben mentesülhet a számlaadás alól, ha gondoskodik megfelelő, az ügylet teljesítését tanúsító okirat kibocsátásáról. Az Áfatörvény módosítása ezt a kört szűkíti azzal, hogy július 1-étől több adómentes ügyletre is kiterjeszti a számlaadási kötelezettséget.
A fizetés nélküli szabadság a pihenés egyik munkajogi lehetősége, melyre a munkavállaló törvényi alapon jogosult vagy a munkáltató engedélyével igénybe vehet. A tapasztalatok szerint a foglalkoztatók és a biztosítottak ilyen esetekben úgy gondolják, hogy a biztosított a biztosítás szünetelésének kezdő napjától egy bizonyos ideig (30 vagy 45 napig) még jogosult a társadalombiztosítás ellátásaira. Sajnos azonban ez nincs így.
A statisztikák szerint Magyarországon mintegy 877 önkormányzat vezetett be idegenforgalmi adót, de sokan nem teszik közzé az arra vonatkozó kötelező tájékoztatót, különösen az adómentességi szabályokat. A tapasztalatok is azt mutatják, hogy az említett tájékoztatók aktualizálása nem történt meg a hatályos jogszabályoknak megfelelően, ezért talán nem árt összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat.
Az eva választásának lehetősége 2019. december 31. napjával megszűnt. Ha az adóalany az eva helyett 2020. január 1-jétől a kata szerinti adózást választotta, és a helyi iparűzési adó alapját a 2020. adóévben egyszerűsített módon, székhely, illetve telephely településenként 2,5-2,5 millió forint adóalap figyelembevételével kívánja megállapítani, akkor erre vonatkozóan legkésőbb 2020. február 15. napjáig bejelentést kell tenni az illetékes önkormányzat adóhatósága számára. A bejelentésre nyitva álló határidő elmulasztása jogvesztő.
A társasági adó alapjának meghatározásakor előfordulhat, hogy adóalap növelő tételt kell figyelembe venni, ha a bevétel olyan személytől származik, akivel az adózó kapcsolt vállalkozási viszonyban áll. Ha a kapcsolt vállalkozási viszony mind a szerződéskötéskor, mind a teljesítéskor, mind az ellenérték megfizetésekor fennáll, akkor nem kérdéses az adóalap módosítására vonatkozó szabály alkalmazása. De mi a teendő abban az esetben, ha a kapcsolt vállalkozási viszony megváltozik?
Ahogyan arról már beszámoltunk, a nyári adócsomag a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás áfa mértékét 2020-tól 18 százalékról 5 százalékra csökkentette, ugyanakkor – az étkezőhelyi vendéglátásban nyújtott egyes szolgáltatásokhoz hasonlóan – turizmusfejlesztési hozzájárulást állapított meg. Ezúttal arra a kérdésre keressük a választ, hogy a hozzájárulás-köteles szolgáltatáshoz kapcsolódóan átvett, jóváírt előleg után keletkezik-e hozzájárulás-fizetési kötelezettség?
A vállalkozások és egyéb szervezetek továbbra is szívesen ajándékoznak belépőt, színházjegyet, koncertjegyet munkavállalóiknak és üzleti partnereiknek. Már csak azért is így van ez, mivel a sportrendezvényre és a kulturális szolgáltatás igénybevételére szóló belépőjegyek, bérletek adómentes juttatása egy továbbra is nyitva álló javadalmazási lehetőség. A félreértések persze ezt a kérdéskört sem kerülték el. Vegyük végig a legfontosabb kérdéseket!
Az általános forgalmi adóról szóló törvényben 2016. január 1-jén egy jelentős módosítás lépett hatályba az előzetesen felszámított adó levonhatóságát illetően. Ez a módosítás egy régóta alkalmazott adóbevallási gyakorlatot változtatott meg: lerövidült az az időszak, amelyen belül az adóalany önellenőrzés nélkül érvényesítheti az adólevonási jogát .
A közelmúltban jelent meg az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet módosításáról szóló rendelet, amely több vonatkozásban is módosítja az adóeljárási szabályokat. Ezen módosítások közül az egyik legjelentősebb az elektronikus keresetkimutatás kérelmezésének lehetősége.
A munkavállalók a nyugdíjazást megelőző években védett korúnak minősülhetnek, biztosabb munkajogi szabályok vonatkozhatnak rájuk. A munkáltatóknak viszont éppen az okoz nehézséget, hogy megszüntethetik-e egyáltalán az éltesebb korú dolgozóik munkaviszonyát. A problémakör lényege sajnos helytelenül él a köztudatban, ami komoly félreértéseket szül. Az életkor mellett ugyanis a munkaviszony jellege és a megszüntetés módja együtt adják ki a „védettség” feltételrendszerét.
A háztartási alkalmazottként foglalkoztatott takarító, kertész vagy bébiszitter bejelentése igényel ugyan egy kis ügyintézést, de mindenképpen érdemes rászánni az időt. Ügyfélkapun keresztül vagy akár egy egyszerű telefonhívással mindkét fél „letudja” valamennyi adóhatósággal összefüggő kötelezettségét és még a legalapvetőbb terhekkel sem kell számolni ezután.
Az általános forgalmi adóról szóló törvényben 2016. január 1-jén egy jelentős módosítás lépett hatályba az előzetesen felszámított adó levonhatóságát illetően. Ez a módosítás egy régóta alkalmazott adóbevallási gyakorlatot változtatott meg, amelyre az év vége közeledtével érdemes felhívni a figyelmet.
Az építőiparban közismert fogalom, az aktív munkaórára vetített összes költséget kifejező „minimális építőipari rezsióradíj” 2019. évi mértékét szabályozza egy közelmúltban megjelent miniszteri rendelet. Az új értékek ismertetése mellett – az érdeklődésre tekintettel – összefoglaltuk azokat a szempontokat is, ahol a rezsióradíjnak különösen nagy jelentősége van.
A több munkáltató által létesített munkaviszony esetén a munkáltatók kötelesek írásban kijelölni egy munkáltatót az adókötelezettségek teljesítésére. A szakmai álláspont szerint a jogviszonyban részt vevő munkáltatók mindegyike munkáltatónak minősül és megállapodásuk arányában viselik a munkabért és annak terheit. Írásunkban megvizsgáljuk, hogyan is alakul ebben az esetben az érintett munkavállalóhoz kapcsolódó bér és kapcsolódó közterhek kérdése.
A Szocho törvény 2019. január 1-jétől a mezőgazdasági őstermelők meghatározott csoportja számára negyedévente a szociális hozzájárulási adó előlegének fizetési kötelezettségét írta elő. Az évközi módosítás azonban éves adómegállapítási időszakot vezet be, mellyel szűkül azoknak az őstermelőknek a köre, akiknek negyedévente a szociális hozzájárulási adó előlegét fizetniük kell. Összefoglalva áttekintjük az érintett adózói csoportokat és lehetőségeket.
A korábban hatályos szabályok szerint az adózó az állandó jellegű helyi iparűzési adóról szóló adóbevallási kötelezettségét a PM rendelet szerinti bevallási nyomtatványon az állami adóhatósághoz elektronikus úton, az általános nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program használatával is teljesíthette. Számos esetben azonban olyan bevallás érkezett az önkormányzati adóhatósághoz, amely számszaki hibát, ellentmondást tartalmazott. Ezen a problémán kíván segíteni a jövő évtől hatályos jogszabály-módosítás.
A személyi jövedelemadó törvény (Szja törvény) vonatkozó szabályai szerint amikor közös tulajdonban levő földterületből egy másik tulajdonostárs részére értékesítettek tulajdoni hányadot előfordulhatott, hogy az értékesítés után személyi jövedelemadót kell fizetni. Ezt a helyzetet „tisztázta” a nyártól hatályos új szabály.
A szociális hozzájárulási adó változásaival függ össze a mezőgazdasági őstermelőkre vonatkozó költségelszámolási szabályok módosulása a személyi jövedelemadózás terén. Az Szja törvény új szabálya attól függően határozza meg a szociális hozzájárulási adó költségként történő elszámolhatóságának módját, hogy a mezőgazdasági őstermelő év közben kötelezett-e a szociális hozzájárulási-adó előlege fizetésére vagy sem. Mindkét lehetőséget áttekintjük röviden.
A 2020. évi központi költségvetés megalapozásáról szóló törvény 2019. július 28. napjától lehetővé teszi, hogy az egyéni vállalkozó a gazdasági tevékenységét egyszemélyes korlátolt felelősségű társaság keretei között folytassa. E szabályokat az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény tartalmazza. Cikkünkben ezen új lehetőség szabályait ismertetjük.
Az Országgyűlés a 2019. július 12-i ülésnapján elfogadta azt a két törvényből álló adócsomagot, amely ismét jelentős mértékben módosítja az adó- és járulékjogi szabályokat. A két törvény cikkünk megjelenésének időpontjában még a köztársasági elnök aláírására vár, de ettől függetlenül összegyűjtöttük a személyi jövedelemadózást érintő módosítások főbb szabályait, melyről cikkünkben olvashatnak.
A távmunka a munkavégzés egy speciális formája. A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 196-197. §-a szabályozza a távmunkavégzésre vonatkozó különös munkajogi szabályokat.
Cikkünk arra a kérdésre ad választ, hogy a távmunkát végző munkavállaló kaphat-e a saját személygépkocsi használatára tekintettel költségtérítést munkába járás vagy hivatali, üzleti utazás jogcímén?
Évek, sőt mondhatni már azt is, hogy évtizedek óta gyakran felmerülő probléma, hogy a nyugdíjba vonuló munkavállaló nem tudja igazolni a nyugdíjazáshoz szükséges szolgálati időt, illetve a nyugdíj-megállapítás alapjául szolgáló jövedelmet.
A 2019-es év számos olyan változást hozott, amelyet figyelembe kell venni a 2019. február 12-ig benyújtandó 1908-as bevallás elkészítése és kitöltése során. Lássuk most ezeket érthetően és világosan.
Gyakori, hogy a gazdasági élet szereplői ingyenesen, akár a vállalkozási tevékenységgel összefüggésben, akár attól függetlenül juttatnak pénzeszközt vagy nyújtanak szolgáltatást. A társasági adó szabályai között számos rendelkezés van, melyek a támogatások, adományok és ingyenes juttatások körét érintik. Jó hír, hogy a lehetőségek 2019-től tovább bővülnek.
A feltételes adóbírság kedvezményének lényege, hogy amennyiben az adózó lemond az utólagos adó-megállapításról szóló elsőfokú határozat elleni fellebbezési jogáról és határidőben megfizeti a határozatban előírt adókülönbözetet, akkor automatikusan mentesül a kiszabott adóbírság 50 százalékának megfizetése alól. Elvileg megéri, de csak egyszer lehet dönteni.
Az Országgyűlés a közigazgatási bürokrácia-csökkentéssel összefüggő törvények módosításának keretében módosította a Cégtörvényt. A július 1-jétől hatályos módosítások elsősorban hitelezővédelmi szabályokat tartalmaznak, például lehetővé teszik, hogy a cégek előre bejelenthessék adataik változását, ezzel biztosítva a hitelezők, üzleti partnerek megfelelő tájékoztatását. Több ponton ésszerűsödnek a végelszámolás szabályai is.
Az Országgyűlés által 2018. július 20. napján elfogadott 2019-es adócsomag fontos változásokat vetít előre a magánszemélyek és a vállalkozások számára egyaránt. Ezek közül is kiemelendőek a személyi jövedelemadózást érintő változások, továbbá a béren kívüli juttatások rendszerének átalakítása. A cafeteria-rendszert érintő elemzésünk után ezúttal az egyéb adókat érintő legfontosabb változásokat gyűjtöttük egybe.
Az Országgyűlés a 2018. július 20-i ülésnapján elfogadta a 2019-es adócsomagot, amely jelentős mértékben alakítja át a személyi jövedelemadózás rendszerét. Ebben a körben is legfontosabb a kifizetők és munkáltatók szempontjából a béren kívül adható juttatások, ismertebb nevén: cafetéria adózásának változása. Összefoglaljuk a legfontosabbakat!
A cafeteria egy olyan juttatási rendszer, melynek keretében a munkáltató különböző béren kívüli juttatásokat biztosíthat a munkavállalói számára. A rendszer számos előnyt hordoz, ezért minden munkáltatónak érdemes megfontolnia a béren kívüli juttatások cafeteria rendszer keretében történő biztosítását. A cafeteria-csomag összetételénél azonban érdemes gondosan mérlegelni, mi jelenti a legjobb összetételt a munkáltató és a munkavállaló számára.
A munkáltatók időről-időre több figyelmet fordítanak arra, hogy a munkavállalóknak adott béren kívüli juttatások minél kevesebb adó- és járulékterhet eredményezzenek, és a munkavállalók a juttatás bruttó értékéhez viszonyítva minél nagyobb jövedelemben részesüljenek. Ma már egyre kisebb számban találunk olyan juttatásokat, amelyek adó- és járulékmentesen, illetve kedvezményes közteherrel juttathatóak a munkavállalók részére. Nézzen szét folyamatosan frissülő, 2018-as szabályzataink között!
A gazdálkodó szervezetek közötti kapcsolatok során gyakran előfordul, hogy a vevő részére küldött számlát helyesbíteni, sztornírozni kell. Ebben az esetben értelemszerűen merül fel a kérdés, hogy a számla helyesbítése esetén vissza kell-e kérni a vevőtől a helyesbítésre, sztornírozásra kerülő számlapéldányt?
A nyári adócsomag kiterjesztette a belföldi, valamint a külföldi hivatalos kiküldetést teljesítő munkavállaló költségtérítésének adómentes elszámolási lehetőségét a saját számlás áruszállítást végző gépkocsivezetőkre és árukísérőkre is. Logisztikai Jogkövető nevű új termékünk folyamatosan bővíti szállítási és fuvarozási témájú iratmintáinak körét!
A Munka Törvénykönyve 2015. január 1. napjával kiegészült egy olyan rendelkezéssel, amely a kisgyermekes szülők részére lehetőséget biztosít arra, hogy részmunkaidőben dolgozzanak.