A munkavállalók képzése – Biztos? Befektetés?

adminisztrátor Dátum Legutoljára frissítve: 2019.10.23

Olvasási idő:


Ez a tartalom 1641 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Az emberi erőforrás fejlesztése gyorsan megtérülő befektetés lehet. Ha egy vállalat felismeri, hogy a munkavállalóit hogyan érdemes fejleszteni, annak számtalan emberi és praktikus előnye lehet. De mégis, pontosan melyek ezek az előnyök?

Felmerül azonban a kérdés, hogy mégis hogyan lehet a munkavállalók egyéni képességeit, fejlesztési potenciáljait pontosan felmérni? Melyek az egyes személyek esetében a leghatékonyabb módszerek? Hogyan mérhető a képzések sikeressége? A személyzetfejlesztés kérdéseinek megválaszolása összetett, többrétű feladat.
Annak érdekében, hogy legyen az egyensúly a munkakör elvárásai és a munkakört betöltő személyek képességei között, a szervezetnek aktívan kell foglalkoznia a beosztottjai fejlesztésével. Mivel a piac folyamatosan változik, egy sikeres vállalatnak arra is oda kell figyelnie, hogy a munkavállalóit az aktuális trendeknek megfelelően képezze. Így a személyzet-fejlesztés folyamata nem alakulhat merev sablonok szerint. Egy folyamatosan változó folyamatról van szó, amely reflektál mind a két fél igényeire, melynek során figyelembe kell venni a környezet változásait, a szervezet elvárásait, valamint a munkavállaló képességeit és jövőbeli terveit.

A személyzetfejlesztés fontos eleme a munkatársak megtartásának is.

A szervezet pénzt, időt, energiát fektet abba, hogy az illető ismereteit, tudástárát bővítse, amely azt jelzi felé, hogy megbecsülik őt a munkahelyén. A haszon pedig duplán jelentkezik, hiszen a munkáltatónak is jobban megéri, ha egy tapasztalt, a szervezetet jól ismerő személy sajátítja el azokat az ismereteket, melyek egy-egy pozíció betöltéséhez szükségesek. Ha a munkatársak lehetőséget látnak a személyes fejlődésre, céljaik elérésére és a továbblépésre, azzal jelentősen csökkenthető a fluktuáció.
Megfelelő embert a megfelelő képzésre
A munkatársak fejlesztésével biztosítható a megfelelő ismeretek birtoklása, amely az adott munkakörben, területen szükséges lehet. A cég számára ugyanis könnyebben megtérülhet egy-egy tanfolyam, oktatás finanszírozása, mint a kompetenciával már rendelkező új kollégák felvétele. A cég ezáltal vonzóbbá válik a munkaerőpiacon is, hiszen szívesebben jelentkeznek egy olyan munkahelyre, ahol megszervezik a beosztottak képzését.
A munkavállalók attitűdjének megváltoztatása, a motiválás egyaránt a munkaerő megtartását szolgálják. A személyzetfejlesztésen keresztül a szervezet rugalmassága is növelhető, hiszen a szükséges kompetenciákat egyre többen birtokolják. Így könnyebb elindítani egy belső rotációs folyamatot, munkakör-gazdagítást.

Korántsem mindegy azonban, hogy milyen irányba fejlesztjük a munkaerőt.

Legyen ugyanis bármennyire indokolt egy képzés elvégzése, ha ez nem illik abba a képbe, amit a munkavállaló elképzelt magának a vállalatnál, akkor a befektetés várhatóan nem fog megtérülni, mivel nem lesz elég motiváció a tudás elsajátítására.
Összefoglalva: személyzetfejlesztésre akkor van szükség, ha az elvárt kompetenciák és a valós, az illető által birtokolt kompetenciák között különbség mutatkozik. Ilyenkor a munkáltató (és optimális esetben a munkavállaló is) igyekszik a munkavállaló tudástárát, ismereteit növelni, hogy minimálisra csökkenjen a különbség és hatékonyan el tudja látni a rá bízott feladatokat.
 

Az első lépések

A fejlesztési irány meghatározásánál a legfontosabb tényező, hogy a munkakör betöltéséhez milyen készségekre, képességekre van szükség. Ennek vizsgálata a teljesítményértékelés, amikor azt vizsgálják, hogy valóban sikerült-e megfelelően ellátnia az illetőnek a rábízottakat, illetve azt, hogy mely tényezők a személy erősségei és melyek azok, amelyeket érdemes fejleszteni.
A munkavállalók számára talán a legfontosabb – amennyiben a személy hosszú távú motivációjának fenntartását is figyelembe vesszük – a karrierút megtervezéséhez szükséges fejlesztési terv meghatározása. Ahhoz ugyanis, hogy perspektívát tudjunk mutatni a munkavállalóknak, azt kell érezniük, hogy van jövőjük a cégnél és képesek lesznek saját maguk meghaladására. Ahol erre nem fordítanak figyelmet, ott a munkatársak könnyen belefásulnak a feladataikba, nem látják maguk előtt a célokat és a célokhoz vezető utat.
Időről időre célszerű a felettesnek és a beosztottnak leülnie – például egy teljesítményértékelő beszélgetés során –, hogy megvitassák, hogy milyen potenciálok rejlenek a munkavállalóban, mely képességekkel kapcsolatban javasolt a fejlesztés. Ilyenkor érdemes először magát a munkavállalót meghallgatni, hogy ő mit gondol a saját munkájával kapcsolatban, illetve milyen irányba fejlődne szívesen. Ezt mérlegelve pedig közösen állítják fel az egyéni képzési tervet.
 

Módszertan

Mivel a képzés-fejlesztés célja nem leplezetten az, hogy előbb vagy utóbb megtérüljön a befektetés, így mérlegelni kell azt is, hogy mennyibe kerül az adott cégnek mindez. Itt nem csak magának az oktatásnak a költségét kell figyelembe venni, hanem például azt is, hogy az illetőt mennyire fogja leterhelni a képzés, hány munkanapot fog majd távol tölteni a munkájától és hogyan tudják megoldani majd a helyettesítését.
A belsős képzések természetesen jóval olcsóbbak, és sokkal inkább ismerik a szervezet igényeit. Rugalmasabban tudják integrálni az oktatásokat a képzési tervbe és könnyebben, gyorsabban megoldható a lebonyolításuk. Ezzel szemben a külsős cégek legnagyobb előnye épp az, hogy külsősök, és egy új látásmódot, perspektívát tudnak mutatni, illetve nagyobb rálátással bírnak a szervezeten kívüli trendekre. A legtöbb esetben egy-egy szakterületre specifikálódnak, így rendkívül sok információval, tapasztalattal rendelkeznek az adott témában. Arról nem is beszélve, hogy a munkavállalók többsége könnyebben megnyílik egy szervezeten kívüli személynek, hiszen kevésbé érzik azt, hogy következménye lehet annak, ami ott elhangzik. Mégis, az európai tendencia azt mutatja, hogy a cégek többsége a szervezeten belüli képzési folyamatot preferálja.
 
Hogyan is érdemes a visszamérést végezni? Az első és legfontosabb ezzel kapcsolatban is, akárcsak a képzés esetében, hogy előzetes tervet kell felállítani hozzá. Meg kell nevezni a mérési módszert és annak főbb témáit, mely az összes olyan területre fókuszál, amelyekkel kapcsolatban válaszokat szeretnénk kapni. A szervezet szempontjából legfontosabb kérdés, hogy megtérült-e a befektetés, azaz mutatható-e ki kapcsolat az újonnan szerzett ismeretek elsajátítása és a szervezeti hatékonyság között. Ugyanakkor fontos szempont a jövőre nézve az is, hogy az adott fejlesztési terv megfelelő volt-e, hiszen ebből vonhatják le a következtetéseket a jövőbeli képzésekkel kapcsolatban.
 

A trénig, mint a tapasztalati tanulás színtere

A tréning egy csoportos tanulási forma, ahol ideális esetben 6–12 fő dolgozik együtt. Az oktató – jelen esetben tréner –, az ismeretek átadása mellett nagy figyelmet fordít a csoport dinamikájára is, melyet a hatékony közös tanulás irányába igyekszik terelgetni. A tréningeknek mindig van egy meghatározott célja, melyet saját tapasztalatokon keresztül dolgoznak fel a résztvevők. A feladatok megoldásának egyik legfontosabb része a megbeszélés, amikor a csoport tagjai részletesen megvitatják az események menetét, a megoldáshoz vezető utat, és a saját reakcióikat a helyzetben. Ekkor van lehetőségük egymásnak visszajelzéseket adni, reflektálni saját magukra, és úgynevezett aha-élményeket átélni a történtek által.
Már tréning kezdetekor fontos, hogy le legyenek fektetve az együttműködés szabályai, a keretek, melyek között dolgozni fognak. Ez tulajdonképpen egy pszichológiai szerződésnek tekinthető a tréner és a résztvevő személyek között. Leginkább a hatékony együttműködést és a bizalom megteremtését szolgálják. Fontos eleme, hogy a résztvevők meghallgassák egymást, és ne ítélkezzenek, hanem próbáljanak érvelni és megérteni egymás nézőpontjait.
A tréning során fontos, hogy biztonságban érezzék magukat a résztvevők, hiszen így lehet igazán hatékony a tanulás. Érezzék azt, hogy bármit megoszthatnak a csoportban és ezek az információk ott is maradnak. Épp ezért a tréningeket többnyire az adott szervezettől távol, többnyire bentlakásos környezetben bonyolítják le. Így lehetőség van kiszakadni a hétköznapok zsongásából, és az azokat körülvevő korlátoktól, és a résztvevők saját magukra és a fejlődésükre koncentrálhatnak.
(A cikk teljes változatát a Humán Tanácsadó októberi számában olvashatják)